Legální snížení výkonu motorky. Jak na to?

Možná vám přijde jako nesmysl vzdávat se dobrovolně výkonu svého stroje. Jenže pro majitele řidičského oprávnění bez skupiny A je to často jediný způsob, jak sednout na silný stroj bez rizika postihu nebo bez toho, aby museli své moto bundy ještě nějaký ten rok schovávat na dně skříně.

chrániče na motorku

Proč (ne)snížit výkon?

Nejčastěji mají o „seškrcení“ výkonu zájem mladí řidiči, kteří kvůli věku nemohou získat oprávnění řídit motorky bez omezení výkonu. Zatímco třeba kvalitní chrániče na motorku jim mohou vydržet i několik let, v případě motorky by museli investovat do slabšího stroje a za rok nebo za dva řešit jeho prodej a nákup jiného, silnějšího. Omezení výkonu se jim pak vyplatí víc než změna motorky.

Naopak pokud řidič nemá do budoucna v plánu rozšířit své řidičské oprávnění a spokojí se se skupinou A2, je lepší koupit si rovnou motorku v dané kategorii.

Co je pro snížení výkonu třeba?

Legální snížení výkonu motorky se neobejde bez finančních nákladů a bez trochy papírování. Lze takto omezit naprostou většinu sériově vyráběných motocyklů (a naopak lze následně jejich výkon zvýšit). Setkat se můžeme s omezením na 11 kW, 25 kW a 35 kW, které je nejrozšířenější. Výkon je ale možné takto snížit jen u strojů s maximálně dvojnásobným výkonem.

Seškrcení často nabízí sami výrobci motorek. Pokud tomu tak není, musíte se spolehnout na homologovanou sadu od alternativního výrobce, kterou vám následně uzná dopravní inspektorát. Montáž vždy musí provést profesionální motoservis a opatřit ho plombou s číslem, které se uvede to velkého technického průkazu. Pak vás čeká zmíněná návštěva dopravního inspektorátu, kde se provede zápis do velkého technického průkazu a vystaví se nový malý technický průkaz s údaji o omezení.

Při nákupu už seškrcené bazarové motorky dejte pozor na legislativu a na to, aby původní výkon motorky byl skutečně maximálně dvojnásobný. Ještě před rokem 2013 totiž bylo možné na výkon 25 kW omezovat jakékoliv motorky.