Bezpečnost auta je jeho hlídaným a stěžejním parametrem. Z tohoto důvodu jsou pravidelně prováděny tzv. crash-testy, které nejen nově vycházející modely prozkouší z hlediska důsledků případného nárazu při nehodě.
Tyto destruktivní zkoušky pomáhají odhalovat slabiny karoserií a umožňují také případným zájemcům o vozidlo orientovat se v nabídce trhu. Výsledek testů je zaměřen především na faktor síly, která při nárazu působí na jednotlivé části lidského těla.
V Evropě je nejznámější Euro-NCAP
Testy se provádějí po celém světě, v rámci Evropy je však nejznámějším Euro-NCAP, což je koncorsium složené z nezávislých odborníků. Maximálním pozitivním hodnocením je 5 hvězdiček, samotné testování postupují automobilky dobrovolně.
Jaké testy provádí?
Test Euro-NCAP provádí čelní náraz vozidla v rychlosti 64 km/hod. do deformovatelné bariéry, dále boční náraz do boku auta vozíkem rozjetým na rychlost 50 km/hod. a boční náraz vozu na sloupek v rychlosti 29km/hod. Tyto 3 základní testy stojí za konečným „hvězdičkovým“ hodnocením. Existují ještě další 2 testy, ty se však do hodnocení nezahrnují. Je to simulace střetu s chodcem v rychlosti 40km/hod. a bezpečnost dětí, které jsou připoutány v dětských sedačkách.
Ve výsledku tak lze dostat poměrně zásadní pohled na bezpečnost auta. Evropské testy totiž vycházejí ze zkušeností a tradice, která zaručuje, že naměřené hodnoty jsou opravdu ukazatelem toho, jak na tom dané vozidlo je.
A jak takový crash test vypadá v praxi?
Jako příklad tu máme crash test od německého sdružení ADAC, které provedlo náraz vozu Audi Q7 a Fiat 500. Jak to dopadlo uvidíte na níže přiloženém videu.
Pro takové testy bych si už nekoupil malé auto jako je třeba Fiat na videu. Šofer by už zřejme neměl nohy, v lepším připadě.