Digitální tachograf: máte základní know – how?

Pokud nejste řidičem z povolání, nejspíš se s podobným zařízením nikdy nebudete muset obtěžovat. I tak je ale dobré znát, co jsou to digitální tachografy, co umí a co obnáší jejich obsluha pro případ, že se s nimi někdy setkáte. Spousta zaměstnavatelů dnes již bere znalost jeho funkcí jako samozřejmost a maximálně vám někde v autě nechají user manual, který nebývá úplně přehledný a v podstatě si musíte poradit úplně sami. Co ale dělat, pokud jste řidič – začátečník? Pojďme si tuto technologii blíže představit a objasnit si základní pravidla obsluhy.

Stručně a jasně

Digitální tachograf je zařízení, které na rozdíl od svého analogového předchůdce ukládá informace o řidiči, voze a jízdě v podobě digitálních dat na kartu řidiče a do vnitřní paměti tachografu. Zjednodušeně můžeme říci, že se jedná o takovou černou skříňku kamionu, která zaznamenává dění okolo vašeho trucku.

Vy a tachograf

Asi byste měli vědět, že tachograf běží nezávisle na běhu motoru, tedy i v případě, že auto není nastartované, žije nezávisle na bateriích a má vlastní zdroje energie. Životnost je počítána kolem 2 let. Abyste ale s tachografem mohli sami pracovat, musíte mít zapnuté zapalování. Pro samotnou manipulaci je klíčová tzv. čipová karta řidiče (jezdit bez vydání čipové karty je nezákonné a rozhodně na takovou podmínku majiteli auta nepřistupujte). Kartu vkládáte vždy před začátkem jízdy do vstupu tachografu a tím v podstatě potvrzujete, že nyní s vozem manipulujete vy.

Kontrola PČR

Kromě čipové karty je povinností řidiče s sebou vozit náhradní roličky papíru, protože v případě, že si PČR vyžádá při kontrole výtisk z tachografu o záznamu jízdy a vy nebudete mít na co tisknout, jedná se též o přestupek.

Porucha tachografu během cesty

Nemělo by se stát, že se vám během cesty tachograf porouchá a přestane fungovat, pro každý případ však musíte být připraveni a nespoléhat jen na tachograf. Vozte s sebou i tzv. Kontrollbuch, do které v době poruchy budete zadávat údaje ručně. Máte celkem 7 dní na řešení a 8 dní na opravu tachografu, takže do 15 dnů od vzniklé poruchy musí být tachograf v pořádku.

Různé typy a modely

Vzhledem k rozmanitosti různých značek a typů digitálních tachografů nelze dát univerzální návod na to, jak s tachografy manipulovat, většina zařízení má však slot na kartu a při manipulaci budete využívat potvrzující tlačítko (někdy s popiskem OK) a tlačítka vlevo, vpravo apod. Před jízdou budete pravděpodobně nastavovat aktuální čas a zemi, ve které se nacházíte. A poslední info – Při zastavení kamionu se obvykle tachograf přepne do režimu mimo pracovní dobu a sám by vás měl po určitém čase (4 hodiny) upozornit, že je čas hledat parkoviště a odpočinek.

Měření spotřeby

Majitel kamionu vás může také mimo jiné překvapit dalším nenápadným zařízením – měřičem spotřeby vozidla. Toto zařízení ukazuje řidiči možné úspory a přizpůsobuje se stylu jízdy. Zobrazuje vám ujetou vzdálenost, spotřebu, okamžitou a průměrnou spotřebu paliva atd.. Mezi základní funkce patří celková spotřeba, ujetá vzdálenost, průměrná spotřeba, okamžitá spotřeba, průměrná rychlost, doba jízdy a cena jízdy.